PITCHEN: MOET JE IDEE PERFECT ZIJN? (VOLGENS PITCH MILJONAIR)



De man links op de foto is 1 van de 3 leden van de BLUE MAN GROUP.  

7 avonden per week treden ze op met een show van 90 minuten. Om 19 uur. EN om 22 uur.  Voor zo'n 1000 man per show. En daarna gaan ze als extra met iedereen uit de zaal op de foto (maar ze zeggen niets, want een Blue Man praat niet).

Die show is uniek, sprankelend, origineel en op alle fronten geweldig. Het publiek gaat anderhalf uur helemaal plat. Het is... PERFECT.

Zoals alles in Las Vegas op een bepaalde manier perfect is. 

Neem bijvoorbeeld deze salade:


Dit is de PERFECTE CAESAR'S SALADE. Die kun je alleen zo krijgen in...


Caesars Palace. Ook in Las Vegas dus. Waar je kunt rondstruinen in een wondere wereld van perfecte kitch, zoals deze zwarte pyramide.

Zelfs dit kleine restaurantje is PERFECT, waar een ongelooflijk mooi 'vis-design is.


Okee, genoeg over Las Vegas. Het gaat hier dus duidelijk om 'perfectie'. 

De vraag is: Moet je film- of tv-idee perfect zijn, als je het wil gaan pitchen?

Nee. Dat hoeft niet. Maar het helpt wel enorm. 

We zagen een van Hollywood's top managers, BRIAN SHER, en die vertelde dat hij zweert bij perfectie. 

En dat leverde hem geen windeieren op: Hij verkocht o.a. DUDE WHERE'S MY CAR voor 700.000 dollar, TEEN MOVIE voor 1 miljoen dollar en SERENDIPITY voor 1 miljoen dollar. 

Hij maakte een pitch over een  'afspraakjes dokter', en verkocht het voor 1,2 miljoen dollar aan WILL SMITH als de film HITCH. 

Hij laat een idee net zo lang door zijn onder-agenten perfectioneren, tot het... perfect is. Want... dan verkoopt het zich vanzelf. 

Toen wij hem zagen had hij net het volgende project gepitcht:

"Een politie agent, die in 1985 per ongeluk is ingevroren in ijs, ontdooit nu en denkt dat alles nog als in 1985 is. Het is AUSTIN POWERS meets BEVERLY HILLS COP".

Ter plekke verkocht voor 600.000 dollar. 

Een tijdje daarvoor zag hij een artikel in de krant: 

Een bloemen-man levert in het geheim discreet bloemen af aan maitresses. Hij noemde het THE FLOWER GUY, en deze pitch verkocht hij voor 2,5 miljoen dollar.

Moet de pitch altijd perfect zijn? Brian Sher vertelde dat dat helemaal niet hoeft. Als het hem maar meteen enorm grijpt en hij meteen de (geweldige) film voor zich ziet.

Hij vertelde dat zijn vrouw op een ochtend ineens tandpijn had en dus naar de tandarts moest. Daarom moest hij de kinderen naar school brengen. Dat vond hij erg vervelend. En hij kwam nog in de file ook. 

Dus keek hij uit verveling op zijn Blackberry. En hij las ineens iets wat hem meteen greep...

Het was gestuurd door twee onbekende jongens uit een dorpje ergens ver weg.  Die hadden gewoon aan wat agenten ge-emailed. 

Ze schreven niet: "Beste meneer Sher, wij zijn dit en dat..." 

Nee, ze kwamen meteen terzake: "PIERRE PIERRE gaat over...."

En Brian wist na drie regels: JA! Hij belde JIM CARREY.

Die zei ook meteen JA! Hij belde regisseur Jason Reitman van JUNO... En deze man zei ook meteen JA!

En zo had Brian dankzij de tandpijn van zijn vrouw IN EEN PAAR MINUTEN deze pitch voor 2 MILJOEN DOLLAR verkocht.  Binnenkort in de bioscoop te zien...

Dus... het hoeft niet perfect te zijn. Als het je maar meteen grijpt en je meteen de (geweldige) film voor je ziet. 

BINNEN 2 SECONDE HEB JE GRATIS FILMIDEE



Verderop vertel ik over hoe je binnen 2 seconde gratis allerlei film ideeen krijgt.

Zonder er ook maar iets voor te doen.

Dat kwam eigenlijk door een  film-pitch over ROUTE 66.

Die is net voor veel geld gekocht door Hollywood:

Het hele goede is dat je het verhaal meteen goed voor kunt stellen

En -heel belangrijk- er meteen een gevoel bij hebt.

Titel van deze voor veel geld gekochte pitch: VRIJE TIJD.

Het gaat om een bejaard stel. Denk even je ouders, met pensioen.

Je ouders willen iets doen met hun resterende "vrije tijd".

Dat is de tijd dat ze nog -gezond- te leven hebben.

Maar hun kinderen willen dat niet. 

Hun kinderen behandelen hun ouders eigenlijk als kinderen.

En de resterende "vrije tijd" van de ouders blijkt dankzij die kinderen helemaal geen vrije tijd... 

Maar on-vrije tijd, want de kinderen willen bepalen hoe hun ouders leven

Want de kinderen vinden het idee van hun ouders onverantwoord. 

Tegen de zin van de kinderen doen de ouders toch wat ze willen.

Ze gaan de lange reis over ROUTE 66 maken:

Duizenden kilometers door prachtig Amerika...

Op hun eigen voorwaarden. En zo worden de ouders weer echt "vrij"...


Een leuk en voorstelbaar idee. Je ziet meteen de rollen voor je. 

En je "voelt" meteen de hele film.

Welnu: Stel je wilt ook zo'n film-idee (en je hoopt ermee miljonair te worden)

MAAR JE BENT LUI EN JE HEBT GEEN ZIN ER ZELF IETS VOOR TE DOEN.

Dan is hier een gratis oplossing. 

Je hoeft maar op de knop te drukken, en je krijgt gratis een logline.

Niet goed? Druk weer en je hebt een nieuwe logline.

Binnen 2 seconde.

Ja, denk je dan: DAT KAN TOCH HELEMAAL NIET...

Nou, dat zal je verbazen, want:


De man rechts op de foto is  SHANE BLACK (de schrijver van LETHAL WEAPON).

Hij vertelde ons het volgende:

Een kennis van hem had een paar honderd kaartjesgemaakt.

Daarop had hij alle losse succes-elementen uit alle succesvolle films geschreven.

Dus: Alle hoofdrol-omschrijvingen. Vervolgens alle doelen. Enzovoort enzovoort.

En vervolgens schudde hij die en ging net zo lang door,tot hij een geweldige nieuwe combinatie had gevonden. 

En die verkocht hij voor vele honderd duizenden dollars...

Dus wie weet: Probeer het eens door HIER op de LOGLINE-MACHINE te drukken. 

Wie weet kun jij dan ook de rest van je leven doen wat je wil, zoals over ROUTE 66 trekken...

DE BESTE NL FILM ALLERTIJDEN (EN DE BESTE VAN EUROPA)


Kijk, op Twitter kwam ik dit tegen:

Wat is de beste Nederlandse film?

Even raden voordat je op de volgende link klikt:

KLIK HIER

Hoe werd dat bepaald? Kom ik niet achter, behalve de waarderingcijfers van www.imdb.com.

Wat is de beste Europese film?

Eerst weer even raden voordat je op de volgende link klikt:

KLIK HIER

Benieuwd of je het er mee eens bent...

EEN WERELD-IDEE, VERKOCHT DOOR DE TELEFOON



Dit zijn allemaal mensen, die hopen dat ze over 10 seconde multi-miljonair zijn.

Je ziet ze hun film-idee pitchen aan grote productie-companies, die films maakten als BATMAN, MY BIG FAT GREEK WEDDING, PULP FICTION, OCEAN'S ELEVEN, BABEL, CRASH, CHARLIE AND THE CHOCOLATE FACTORY en NO COUNTRY FOR OLD MEN. 

Daar hebben ze eerst on line voor moeten loten. 

De gelukkige winnaars hebben toen 25 dollar betaald. Daarvoor krijgen ze slechts 5 minuten pitch-tijd. Dat is inclusief 1 uur zenuwachtig wachten in het lokaal ernaast tot ze opgeroepen worden. En het is ook inclusief het rennen naar het tafeltje van de production-company, waar ze mogen pitchen.

Kan dat, ineens multi-miljonair worden, met 1 film-ideetje?

Ja, als je idee maar geweldig is.

En dan maakt het niet uit, of je zenuwachtig bent. In Hollywood zeggen ze: 'Het maakt niet uit of je van de zenuwen over Spielberg's buro kotst: Als het idee goed is, koopt ie het.'

Ik hoorde laatst dat Spielberg zelfs een idee door de telefoon kocht. 

Ook slechts 1 zinnetje. Ik leg eerst even de kontekst uit:

Drie van Amerika's all time classic films zijn: GONE WITH THE WIND, CASABLANCA en THE WIZARD OF OZ.  

De gemiddelde Amerikaan heeft deze films (gemaakt rond 1940) meerdere keren gezien. Mensen kennen hele stukken uit hun hoofd, en citeren er nog dagelijks uit.

Dolgraag willen filmers deze films re-maken, omdat zoveel Amerikanen er geinteresseerd in zijn. Maar dat doet men toch maar niet, want deze films zijn 'heilig'.

Goed, dat is kontekst nummer 1. Nu kontekst nummer 2: Een "romantische komedie"-film (zeg maar de gemiddelde Hugh Grant-film) wordt vaak kort omschreven als: 1 Boy gets girl. 2. Boy loses girl. En aan het eind van de film: 3. Boy gets girl. 

Genoeg kontekst:  Dan nu de pitch,  zoals die gepitcht werd aan Spielberg door de telefoon:

"Wat is de overeenkomst tussen CASABLANCA, GONE WITH THE WIND en THE WIZARD OF OZ?

Antwoord: Bill en Suzanne.

Dat waren twee figuranten. Ze ontmoeten elkaar op de filmset van CASABLANCA en werden verliefd. Op de set van GONE WITH THE WIND ging het uit. En op de set van THE WIZARD OF ZO kwam het weer goed." 

Verkocht, zei Spielberg. 

Ik denk altijd onmiddellijk: Hoe kun je dat in Nederland doen?

Twee figuranten... worden verliefd op de set van GOEDE TIJDEN, SLECHTE TIJDEN. Het gaat uit op de set van FLIKKEN MAASTRICHT. En het komt weer goed op de set van LIJN 32...

Dat is niet eens zo slecht. Maar het is toch heel anders...

PITCHEN: WAT KOOPT SPIELBERG NU METEEN VAN JE (LEES HET VOORBEELD)



Kijk, dit zie je als je door de Grand Canyon (vlak onder Las Vegas) vliegt met een helikopter.

En je ziet ook de Joshua trees van U2:


En op gegeven moment zagen we ineens dit:


Wat is dit?

Een paar rechte lijnen in een woestijn?

Wat zou dit kunnen zijn? Aliens? De set van Spielberg's remake van CLOSE ENCOUNTERS OF THE THIRD KIND?

Even later vertelde de helikopter-piloot het: Dit zijn de contouren van een nieuwe stad. 

De lijnen zijn de wegen. Daarbinnen komen dus huizen, flats, zwembaden, van alles, wat je je maar kunt of wilt voorstellen.

En ineens dacht ik: Hee, dat is een goede vergelijking over hoe het meestal in Hollywood gaat:

STEVEN SPIELBERG kocht ooit een film-idee van deze man, rechts op de foto:


BLAKE SNYDER, scenarioschrijver en schrijver van scenarioboeken als SAVE THE CAT. (Hij is helaas inmiddels overleden).

Blake vertelde ons, dat hij eens autoreed. Ineens bedacht hij twee woorden: NUCLEAR FAMILY.

Hee, dacht ie: Dat zou een goede filmtitel kunnen zijn

Hij belde meteen Steven Spielberg, en loog dat hij net een script af had met die titel.

Spielberg zei enthousiast: Kom meteen langs. Blake reed meteen naar Spielberg, en dacht ondertussen: Shit, ik moet wel iets meer hebben. 

Dus hij bedacht: Het gaat over een "disconnected" familie, die op vakantie een verkeerde afslag neemt. Ze rijden door nuclear waste (kern-afval) en daardoor krijgen ze super-krachten. Door een aantal avonturen hiermee en lessen hier uit wordt de familie weer "connected". 

Spielberg zei meteen: VERKOCHT!!!

Blake had natuurlijk geen script. Hij loog dat hij zijn script toch nog even wilde "polishen", en schreef snel een script.

MAAR Spielberg en Blake wisten allebei:Spielberg/Hollywood wil alleen het idee. De lijnen.

Net zoals de lijnen in de woestijn. Spielberg/Hollywood zoekt dagelijks in een woestijn van -slechte- ideeen naar dat ene geweldige idee: De oulines daarvan. 

Vervolgens laat Spielberg het door 6 tot 10 topscenario-schrijvers schrijven ( Bij de laatste INDIANA JONES waren het er 8). 

Dat kost hem wel 10 miljoen dollar. Uit al die scripts kiest hij de beste ideeen, en maakt het tot het allerbeste script mogelijk. 

Waarom doet hij dat? Omdat hij naar de bank moet, omdat hij 200 miljoen dollar wil hebben om de film te maken. 

De bank zegt namelijk: -Wat heb je gedaan om te garanderen dat die 200 miljoen dollar met winst terugkomt?
-Nou, zegt Spielberg, ik heb 10 miljoen uitgegeven aan de beste scenarioschrijvers. 
-Okee, zegt de bank dan: Je hebt het maximale gedaan.

Dat zou de bank niet hebben gezegd, als Spielberg had gezegd: Nou, ik ga de eerste versie van een script van de volslagen onbekende Pietje Puk verfilmen. 

Soms is er een uitzondering... maar bij zoveel geld eigenlijk maar heel zelden.  Want het is show-BUSINESS. 

Daarom is het zo als je -hele dure- film-ideeen bedenkt: Denk aan die lijnen in de woestijn:

Alleen de outline is voldoende. Drie, vier regels. Of een regel. Als het maar dat frisse nieuwe WAUW-idee is. 

Dan doet Hollywood de rest... (Volgens de methode zoals beschreven in ons boek HET GEHEIM VAN HOLLYWOOD: Daarmee kun je elk idee razendsnel tot een film schrijven, precies zoals ze het al 100 jaar in Hollywood doen).
  
Of zoals ze in Hollywood zeggen : Every script can be fixed.  En dat is ook zo. 

Behalve als het kern-idee slecht is...

HET ECHTE HOTEL CALIFORNIA EN DE KAMEEL UIT PULP FICTION



Ze zeggen wel eens dat Hollywood het gekkenhuis van Californie is.

Elke dag arriveren er vele duizenden gelukzoekers, die het proberen te maken: In de film of in de muziek. 

En sommigen zoeken hun geluk net over de Hollywood- heuvels in de porno industrie in de San Fernando Valley. 

Dat wordt ook wel de San Porn-ando Valley genoemd, omdat daar stiekem de grootste porno-film-industrie zit.

Ik geloof dat de Eagles in HOTEL CALIFORNIA zingen dat je er nooit meer uit komt. 

Er bestaat ook een heel leuk boekje over Hollywood van de Nederlandse MAARTJE DUIN, met de veelzeggende titel: 


JE KOMT NIET WEG UIT HOLLYWOOD...

Hollywood is natuurlijk enorm verslavend, omdat in deze stad van 7 miljoen inwoners elke dag van alles gebeurt. 

Neem nou deze man:


Hij gaf een "bijzondere scenarioles". Dat zeggen ze natuurlijk allemaal. Maar nee, hij was heel bijzonder, want hij had meegewerkt aan de Tarantino's film PULP FICTION.



Okee, denk je dan: Interessant...

Zijn les echter was echter helemaal niks. Alsof hij net een twee scenarioboekjes voor beginners half gelezen had. En het ook maar half snapte. 

Dus op gegeven moment kwam de vraag: Wat heeft u precies gedaan aan het scenario van PULP FICTION?

Het scenario? Nee, dat had hij nooit gezegd. Hij had alleen maar gezegd dat hij GEWERKT had aan PULP FICTION. 

Okee, waar had hij dan wel aan gewerkt?

Nou, zei hij, dat was echt heel interessant. Hij deed ooit eens wat klusjes in films. Wat voor klusjes? Scenario? Nou nee: geluidseffecten. 

Toevallig kwam hij voor slechts 1 mini-klusje bij PULP FICTION:  Men zocht naar een goed geluid voor de knalpijp van een optrekkende auto. Had hij dat nog ergens? 

Nee,  maar hij dacht wel: Hee, ik heb altijd gevonden dat een optrekkende auto klinkt als een kameel, die br-br-br zegt

Hij zocht dat kameel-geluid op, en verdomd: Dat bleek goed te werken. 

Wat was dus de bijdrage van deze kersverse scenario-leraar aan PULP FICTION: Het geluidseffect van een optrekkende auto, dat nu klinkt als een kameel die br-br-br zegt...

En toen dacht ik: Ja, elke dag komen er een hoop mensen naar Hollywood om het te maken. Maar daar zitten ook een hoop gekken bij. 

Dus het klopt wel een beetje dat ze Hollywood het gekkenhuis van California noemen.

Overigens zeggen ze van Hollywood dit: Je kunt er nooit verliezen; je kunt alleen opgeven door weg te gaan. 

Met andere woorden: Iedereen kan in Hollywood winnen, als je maar lang genoeg blijft...


Dit hotel California bestaat overigens echt. Het ligt aan het strand in Santa Monica, vlak naast Hollywood...

BELANGRIJKE LES VAN GROTE HOLLYWOOD ZEIKSNOR


SCOTT STEINDORF produceerde deze film. 
  
Een enorm vervelende, super zelf ingenomen man. Je haat hem al voordat hij iets heeft gezegd. 


Helaas: Het is een van de machtigste agenten en producenten van Hollywood

Hij maakte onder andere films met NICOLE KIDMAN en ANTHONY HOPKINS, en bijna 100 afleveringen van de tv drama serie LAS VEGAS.

Toen wij hem zagen had hij twee grote Russen als "assistenten" bij zich. Hij vertelde dat deze Russen nauwelijks Engels verstonden. 

Waarom had hij deze "assistenten"? Dat durfden we niet te vragen.

Als je je film-idee aan hem wil verkopen is zijn eerste vraag: Komen er 10 miljoen mensen naar deze film.

Als je dan ja zegt, zegt hij: Bewijs het me. 

Als je het niet ter plekke overtuigend kunt bewijzen, is het gesprek over.

Scott komt uit het onroerend goed. Volgens hem is er eigenlijk geen verschil tussen een projektontwikkelaar en een producent:

Een projektontwikkelaar(producent) koopt een stuk eigendom: grond  (een boek). 

Hij huurt een architect (een scenarioschrijver) om een plan te maken. 

Hij huurt een aannemer (een regisseur) om het te maken.

En klaar is je nieuwe eigendom: het huis (de film).

Het enige verschil is dat bij een projectontwikkelaar je precies weet hoe alles gaat. 

Maar als filmproducent lijkt het soms alsof je bij het begin van een productie in een bus stapt,waar je zelf voor betaald hebt, maar...

Je wordt achterin gegooid en je moet maar afwachten wanneer je er ooit uit mag, oftewel:

Als een productie start, moet je als producent maar afwachten wat er gebeurt, en je weet nooit wanneer het klaar is.

Misschien heeft Scott dat meermalen meegemaakt. En is ie misschien nu daarom zo, zoals hij is.

En misschien had hij nu daarom die grote Russen bij zich...  

In Hollywood zeggen ze wel eens dat de test is: Kun je met iemand een avond eten, dan kun je ook met hem werken.

Dat is eigenlijk wel een belangrijke les.

Ik weet niet of ik het een avond met hem vol zou houden...