Hoe wordt je script beoordeeld?



Vaak vragen mensen me:  Hoe beoordelen professionals je scenario?

Daar is geen eensluidend antwoord op te geven. Kijk op het volgende filmpje:

25 jaar geleden ging het zo, uit eigen ervaring geschreven door scenarioschrijver Carel Donk:

KLIK HIER



Carel zelf speelt hier een uitvergroting van de toenmalige Filmfonds-baas Jan Blokker.

Het is opgenomen op het oude Filmfonds aan de tafel, waar zo'n 20 jaar scripts beoordeeld werden.




MIJN EERSTE KEER op het Filmfonds was traumatisch:

Ik ging als co-scenarist mee met een regisseur en producent.

We hadden een mooi, zeer artistiek, historisch scenario.

Het leidende commissielid was de beste scenarioschrijver van de vorige eeuw, Gerard Soeteman.



Hij zei tegen de regisseur: "Mooi script, echt heel mooi."

Fijn, dachten wij. Ik zag de regisseur vanuit mijn ooghoek helemaal stralen.

"Alleen scene 43. Is die wel echt nodig?" zei Gerard.

De stralende regisseur aarzelde even, herlas hem en zei toen: "Nee, misschien niet."

ROETS! Gerard scheurde zomaar scene 43 uit ons script.

We waren geschokt. Vervolgens scheurde Gerard nog meer bladzijdes uit ons script.

"En deze scene is ook niet nodig, en deze ook niet, en deze ook niet."

ROETS, ROETS, ROETS! Gerard scheurde bladzij na bladzij uit ons script.

En daarna zei hij: "Zo. Nou zal ik jullie eens vertellen hoe ik het zou schrijven."

Geschokt hoorden we zijn versie aan. Daarna zei hij dat onze versie was afgewezen.

Dat was mijn eerste scenario beoordelings ervaring. Bijna 30 jaar geleden.

Gelukkig is dat verleden. Mijn ervaring is dat professionals uiterst gedegen je script beoordelen.

En Gerard Soeteman bedoelde het op zijn manier vast heel erg goed...